04 oktober 2009

Heidiland

Oktober markerer efterår og med efteråret kommer pause og adspredelse i den fysiske træning. Selvom vi er motionister tager vi restitutions-perioden seriøst og oktober kan være en ideel måned at prøve nye måder at opleve naturen på, inden det går løs i det hvide element til december.

Idag søndag har vi været på panoramavandring i Heidiland, nærmere betegnet på bjerget Pizol (2844 m) i Nordøstschweiz. Turen hedder 5-Seen-Wanderung opkaldt efter de 5 søer, man møder på ruten.
Før man kommer så langt skal man med gondolen op, præcis som om vinteren.

Istedet for at løfte bommen og række ski-tippen opad kan man nøjes med at binde snørebåndene og stige af i 2200 meters højde til starten af den markerede rute.

Vi tog afsted fra Basel 06:30 om morgenen, så da vi nåede toppen klokken 09.00 var det en anelse koldere end vi havde håbet. Heldigvis skinnede solen, så vi kunne hurtigt gå os varme.

Første sø kom hurtigt inde på ruten, hvor dybe de er ved vi ikke, men vandet havde en flot blå farve og temperaturen er vist ikke på mange plus-grader.

Ledt an af vores guider og kolleger til Anja vandrede vi opad den første time. I starten på brede stier, men langsomt blev turen mere og mere krævende.

Anja gik forrest mens jeg med kameraet i hånden ofte dannede bagtrop.

Vi kunne hurtigt se op mod dagens første top. På billedet kan man ane den smalle sti, der snor sig op mellem de to tinder.

Lidt tættere på første top.

Efter at have passeret toppen nåede vi sø nummer to og tre hvor vi holdt en kort pause...

... Med udsigt over vandet naturligvis:
(Bemærk sneen på toppen af et nærliggende bjerg i øverste venstre hjørne af billedet).

Derefter gik det videre ad smalle stier på bjergsiden. Lidt op, lidt ned, indtil vi igen skulle vandre en god halv time opad mod dagens anden tinde.

Højeste punkt var 2580 meter hvor man kunne få et godt overblik over de omkringliggende højdepunkter. De fleste bjerge er 2200-2400 meter høje, så det er en meget jævn, omend gold horisont der møder ens blik mod nord.

Vi kom tidligt på morgenen, så jeg havde tid til at stille et par stenskulpturer op inden resten af selskabet ankom. Det er lidt ligesom lego - eller klodsmajor hvis man ikke ser sig for.

Panorama...

Når toppen er nået er der som bekendt kun en vej - nedad. Den fjerde sø lå gemt inde i et plateau hvor det tog lidt koordination mellem højre og venstre fod at nå ned.

Sidste stop ved den femte sø, 4 timer effektiv travetid tog det os; knap 15 km og 750 højdemeter senere var vi godt trætte i benene og klar til at stige ind i stoleliften...

Før det til sidst gik hjemad igen...

Turen er ikke den officielle "Heidi-rute", men en fremragende måde at tilbringe en søndag på før det bliver vinter. Landskabet er utroligt smukt og medgørligt i løbesko så længe det er tørt og varmt. Måske vi kigger os om efter et par rigtige vandresko til næste gang, for turen idag vil vi helt sikkert gå efter at replikere i fremtiden.