12 maj 2008

Toscana

Hjemvendte efter en dejlig uge i sydens sol er vi nu tilbage i Basel solbrændte og med trætte ben. Lørdag eftermiddag gjorde vi Poul Kjøllers "Rejsesang" kunsten efter og rejste med sporvogn, tog, fly, tog, bus og taxa før vi endeligt nåede vores destination: Pontassieve, Toascana.
Togstationen Santa Maria Novella i Firenze er en af Italiens mesterværker indenfor moderne arkitektur. Bygget i 1935, designet af Giovanni Michelucci. Da vi trådte ind på stationen efter busturen fra lufthavnen viste det store ud i ankomsthallen 20:46. Vi var forsinkede, men ved godt mod, for søndag ventede den første dag i bakkerne udenfor Firenze.

Cyklerne havde vi medbragt hjemmefra, forsvarligt emballerede i lånte cykeltasker. Overvægten blev begrænset til 5 kg, så vi var vel undervejs. Vi boede på vin-gården Fattoria di Castiglionchio, hvor vi havde en lille hyggelig "lejlighed".

Søndag morgen slog vi øjnene op til frodige bakker, masser af sol og 90 km rundstrækning sammen med 20 motionister fra Aalborg Cykelrings Motionsafdeling. Planen var at vi skulle køre sammen første dag for lige at finde niveauet og så kunne Morten ellers race et par dage før vi igen kunne køre et par romantiske ture sammen. Hvis man da kan kalde 80 km op ad bakke romantisk... Selvom man kun lige er startet med cyklingen og kun har 1000 km under bæltet kan man godt se lidende ud når stigningsprocenterne er to-cifrede.

Midt på ugen tog vi en hviledag i Firenze hvor vi travede byen tynd med hjælp fra Mortens gamle A&D Rejseguide. Guiden er skrevet af studerende på Arkitektur & Design, Aalborg Universitet med det formål at guide til prægtige renæssance-byggerier i Toscana. Vi så alle Brunelleschis, Michellangelos og Da Vinchis værker på en eftermiddag, så tempoet var ikke skruet ned selvom vi havde travesko på fødderne.

De sidste dage på ferien gik som de første: op klokken 08:00, klar til afgang 09:30 og efter 80-100 km kom vi trætte hjem. Eftermiddagen gik ved poolen før vi til aften lavede god mad af friske lokale råvarer. Maratonturen lå om onsdagen, hvor morten tilbagelagde 160 km og 2500 højdemeter med resten af Hold1.

Turen var alt i alt rigtig god. Facit var 400 km til Anja og 500 til Morten med mere end 7500 højdemeter. Særligt Anja imponerede ved at sidde med Hold2 hver eneste dag og klare det rigtigt godt på stigningerne. Hun fulgte garvede motionister opad, og der var ingen problemer med at hoppe på cyklen igen næste dag.
Tak til deltagerne fra AACRM for en velorganiseret og hyggelig tur.